KLK  bøger

è  Til Forsiden  

 

   
   
Jubilæumshæfte 
Temanummer af Togfløjten
40 år med veterantog i Grejsdalen 
Togfløjten nr.2 2017  (c) klk.dk  Med afsnit om:
- 40 års Veterantogsdrift
- bygningen af banen
- hvad man ser fra toget
- Veterantogets lokomotiver
- toget der kommer med sommer
Redaktør: Wilde, Skribenter:
Leif Baun, Vigand Rasmussen, Gravgaard og Wilde

Jubilæumshæftet
er på 44 sider, hvor af de 24 er temasider
og koster kr. 50 i løssalg og kan købes i
Veterantogets Kioskvogn,
på Jernbanemuseet i Odense
hos VisitVejle  og Felderbanen
og ved at sende en mail til  klk@klk.dk
Ved bestilling bliver hæftet tilsendt
og forsendelse tillægges prisen.
   
         
Køb også:                  47 års jernbanehistorie   og   Hedens Dronning
       
   
Hedens Dronning
- en antologi om jernbanerne i Grindsted
kr. 187

 

 

Hedens Dronning

Den 2. maj 1914 åbnede den første offentlige jernbane til Grindsted. I løbet af bare fem år voksede byen på heden til at være et af Danmarks største jernbaneknudepunkter. Men rollen som jernbaneknudepunkt varede ikke længe. I 1957 lukkede den første bane, den næste fulgte i 1968, og bare fire år senere kørte det sidste persontog fra Grindsted. Tilbage var godsbanen til Bramming. Her kørte det sidste godstog i 2012.

Jernbanehistorikerne Ole L Nielsen og Martin Wilde ser i denne bog nærmere på byens store station og på de jernbanelinjer, der forbandt Grindsted med Kolding, Esbjerg, Varde, Troldhede, Brande og Vejle. Bogen er rigt illustreret med billeder fra hele perioden, hvor Grindsted med rette blev betragtet som "Hedens Dronning".


Bogen er i A4 format, på 104 sider og rigt illustreret.
Bogen udkom i november, og koster kr. 187.
Bestil bogen ved at sende en mail til  bog@klk.dk
 

Vi sender bogen, enten som pakke, eller som maxibrev B-brev i boblekuvert.

 

 

Forfatterne skriver i forordet:

Kære Læser,

Bogen, du sidder med, er en nyskabelse i dansk jernbanelitteratur.

Det er den første antologi indenfor området.

Ordet »antologi« stammer egentlig fra antikkens Grækenland og betyder »blomstersamling«. I moderne sprogbrug dækker det over udvalgte digte eller litteraturprøver på én eller flere forfatteres arbejde.

Da vi har oplevet, at vore artikler har en vis lokalhistorisk interesse, lå det lige for at lave nærværende antologi om jernbanerne til Grindsted i anledning af 100 året for åbningen byens første jernbane: Vejle – Vandel – Grindsted Jernbane. Vi havde allerede skrevet artikler om selve Grindsted station, statsbanestrækningen og Varde – Grindsted Jernbane i Lokomotivklubben KLK’s og siden 2010 Støtteforeningen KLK’s medlemsblad »Togfløjten«.

Samtidig havde den ene af bogens forfattere fået fat i en række, hidtil, ukendte fotos fra Vandelbanen, som skulle bruges til en artikel i Togfløjten. Men under en af vore telefonsamtaler fødtes idéen om i stedet at samle artiklerne i en bog, som er blevet til denne antologi.

De tidligere nævnte artikler er tilrettet og opdateret med ny information om indtrufne begivenheder siden deres oprindelige udgivelse i Togfløjten. Artiklerne om Troldhede – Kolding – Vejen Jernbane og Vandelbanen er nyskrevne.

Vi vil gerne benytte lejligheden til at takke vore faste billedleverandører; Vigand Rasmussen, Svend Hovard, Hans Jørn Fredberg, Erik Schou Andersen, Steen Christensen og Holger B. D. Sørensen. Udover trofast at bidrage til vore artikler i Togfløjten har de også har vist deres store velvilje i forbindelse med dette projekt. Desuden har en række andre fotografer og arkiver leveret billeder og oplysninger til bogen. Det vil gå for vidt, at nævne dem alle her, de er behørigt krediteret i forbindelse med de relevante billeder. Samtidig skal der lyde en stor tak til Torben Plagborg og Thomas Tjørnehøj, som har læst grundig korrektur på antologiens artikler.

Vi håber, at antologien bliver godt modtaget, da overskuddet går ubeskåret til Støtteforeningen KLK’s formål; at støtte Sydjyllands Veterantogs arbejde med at drive og vedligeholde den uvurderlige kulturarv, som veterantoget repræsenterer.

Vi håber, du vil have glæde af bogen.

Kolding og Kokkedal, september 2014

Martin Wilde og Ole L Nielsen
 

Indhold:

Forord 3
Stationen i Grindsted. Af Martin Wilde 5

De kørende skolepatruljer. Af Martin Wilde 18

Den skæve Bane. Af Ole L Nielsen 19

Veterantogs dødshyl gjaldede over Grindsted. Af Martin Wilde 34

Den første. Af Ole L Nielsen 35

Troldehedebanen – Danmarks længste privatbane. Af Martin Wilde og Ole L Nielsen 56

Når held og uheld er ude. Af Martin Wilde 80

En stille, beskeden vestjyde. Af Ole L Nielsen 81

Mellem Grindsted og Varde. Af Poul Andersen 99

Kort over jernbanerne omkring Grindsted 100

 

 

Læseprøver klik:

                
         
Køb også:                  47 års jernbanehistorie   
       

 

47 års jernbanehistorie 
Fra Kolding Lokomotivklub til Lokomotivklubben KLK

kr. 198

Dette er bogen om en dansk jernbaneklubs virke, fra Kolding Lokomotivklub blev stiftet i 1962 til Lokomotivklubben KLK med udgangen af 2009 opgav sin selvstændighed og blev en del af Danmarks Jernbanemuseum.

I første halvdel af bogen gennemgås klubbens historie fra starten i Kolding over flytningen til Lunderskov og byggeriet af vognhal, en lagerhal og et værksted på remiseområdet til de seneste vognanskaffelser. I anden halvdel af bogen beskrives samtlige de mange lokomotiver og vogne, der gennem årene har været i klubbens besiddelse. Bogen indeholder også en komplet liste over udflugter og ture som KLK har arrangeret.

Bogen er forsynet med et væld af billeder, der på bedste vis illustrerer klubbens historie.

47 års Jernbanehistorie er skrevet af journalist Martin Wilde, der blev medlem af KLK i 1979, var formand i perioden 1987 - 1990, i mange år har kørt som togfører på klubbens veterantog, og siden 2004 har fungeret som redaktør af klubbens blad, Togfløjten.

 

Bøgerne sendes med Postdanmark efter
deres takst.

Køb og bestilling:
Bogen har ISBN 978-87-980484-5-9 og kan også købes i boghandelen.

Bogen kan også bestilles ved Lokomotivklubben KLK.

Send en mail til bog@klk.dk  eller pr. post til 
Lokomotivklubben KLK, Bakken 21, 6640 Lunderskov.  

Med navn, adresse
Prisen er kr. 99 excl. forsendelse.

Betaling foregår enten ved girokort eller bankoverførsel, faktura vedlægges bogforsendelsen. Betal venligst ikke forud.

         
         
Tidligere udgivelser                  Kolding Sydbaner  og Troldhedebanen
       
   

 

 

 

- om jernbanen i de otte sogne
UDSOLGT

-

- Danmarks længste privatbane
UDSOLGT

è 47 års jernbanehistorie

è KOLDING SYDBANER

è Troldhedebanen
   

 

è Køb bogen her

Pressen skrev:

Mage- og muskuløs jernbanebog......

Også selv om man ikke bor i de otte sogne syd for Kolding har denne bog indhold til mange timers nostalgi. Den er simpelthen prisen værd, for nu at sige det på jysk

Vejle Amts Folkeblad

KOLDING SYDBANER 1911 - 1948
Historien om banerne i "De otte Sogne"

- køb bogen hos "Felderbanen" - (klik her) som har opkøbt restlageret.
Kolding Sydbaner kan desudne købes på Danmarks Jernbanemuseum, og på Koldinghus


Lokomotivklubben KLK følger succesen fra Troldhedebanebogen op med udgivelsen bogen om Kolding Sydbaner.
Banen blev indviet i 1911, men allerede nedlagt igen i 1948. KLK har sin oprindelse i Kolding og ser det som en naturlig opgave at udgive denne bog.
 

 

 

 

 

 

Bogen er på 326 sider med stift bind og i A4 format, fyldt med mange spændende billeder, flere der ikke tidligere har været offentliggjort og en stor del i farver i farver.

En bog fyldt med både jernbanehistorie og lokalhistorie.

 

Svend Erik Brodersen, der er journalist, har gennem 5 år arbejdet på bogen. Det er blevet til en bog på 326 sider, med over 300 billeder (de fleste ikke tidligere offentliggjorte), originale sporplaner, køreplaner, tegninger af stationer, remiser, rullende materiel m.v. Hele banens historie er grundigt beskrevet lige fra begyndelsen, hvor man planlagde banerne som smalsporede, over forløbet i banernes levetid med de udfordringer de havde, og til den dramatiske lukning i 1948.

 

       

 

         
,

 

 

,

 

 

 

 

 

 

Lokomotivklubben KLK er stiftet i 1963 og har som formål at bevare historisk privatbanemateriel og søgt dette anvendt i et veterantog. Siden 1972 har Lokomotivklubben KLK kørt veterantog på danske jernbanestrækninger. Vi har især kørt imellem Vejle og Jelling og imellem Haderslev og Vojens.

Fra 2010 har klubben besluttet at blive sammenlagt med DSB Museumstog, dette er sket for at være sikker på at kunne bevare materiellet og værkstedet og fortsætte med veterantogsdrift.

Lokomotivklubben KLK fortsætter med de hidtil klubaktiviter, så som medlemsbladet Togfløjten, jernbanehistoriske møder, udflugter og diverse udgivelser, og som støtteforening for DSB Museumstog – Kolding afdlelingen.

Lokomotivklubben KLK har flere lokomotiver, både damp og diesel lokomotiver. Fra Kolding Sydbaner har vi to personvogne og en godsvogn.

Al arbejdskraft i klubben er frivilligt og ulønnet.

Lokomotivklubben KLK har knap 300 medlemmer som alle modtager klubbens blad Togfløjten 4 gange årligt.

         
         
Køb også:                  47 års jernbanehistorie    og bogen om Troldhedebanen
       
UDSOLGT:  Troldhedebanen
En beskrivelse af Danmarks længste privatbane

Har du ikke bogen om Troldhedbanen er chancen der nu. Du kan Bestille bogen sammen med bogen: Kolding Sydbaner og derved spare leveringsomkostningerne.
Bogen er skrevet af forfatterne Helge Kjerside, Finn og Steen Christensen, der alle har et stort lokalkendskab, og dermed er bogen en kilde til såvel lokalhistorie og jernbanehistorie.

     

UDSOLGT

 
       
       
     
     
         
     

Støtteforeningen KLK     bog@klk.dk