KLK bøger |
|||||
è Til Forsiden |
|
||||
Jubilæumshæfte Temanummer af Togfløjten |
40 år med veterantog i Grejsdalen | ||||
Med afsnit om: - 40 års Veterantogsdrift - bygningen af banen - hvad man ser fra toget - Veterantogets lokomotiver - toget der kommer med sommer Redaktør: Wilde, Skribenter: Leif Baun, Vigand Rasmussen, Gravgaard og Wilde Jubilæumshæftet er på 44 sider, hvor af de 24 er temasider og koster kr. 50 i løssalg og kan købes i Veterantogets Kioskvogn, på Jernbanemuseet i Odense hos VisitVejle og Felderbanen og ved at sende en mail til klk@klk.dk Ved bestilling bliver hæftet tilsendt og forsendelse tillægges prisen. |
|||||
Køb også: 47 års jernbanehistorie og Hedens Dronning | |||||
Hedens Dronning - en antologi om jernbanerne i Grindsted kr. 187 |
|||||
|
Hedens Dronning Den 2. maj 1914 åbnede den første offentlige jernbane til Grindsted. I løbet af bare fem år voksede byen på heden til at være et af Danmarks største jernbaneknudepunkter. Men rollen som jernbaneknudepunkt varede ikke længe. I 1957 lukkede den første bane, den næste fulgte i 1968, og bare fire år senere kørte det sidste persontog fra Grindsted. Tilbage var godsbanen til Bramming. Her kørte det sidste godstog i 2012. Jernbanehistorikerne Ole L Nielsen og Martin Wilde ser i denne bog nærmere på byens store station og på de jernbanelinjer, der forbandt Grindsted med Kolding, Esbjerg, Varde, Troldhede, Brande og Vejle. Bogen er rigt illustreret med billeder fra hele perioden, hvor Grindsted med rette blev betragtet som "Hedens Dronning".
Vi sender bogen, enten som pakke, eller som maxibrev B-brev i boblekuvert. |
||||
|
|||||
Forfatterne skriver i forordet: Kære Læser, Bogen, du sidder med, er en nyskabelse i dansk jernbanelitteratur. Det er den første antologi indenfor området. Ordet »antologi« stammer egentlig fra antikkens Grækenland og betyder »blomstersamling«. I moderne sprogbrug dækker det over udvalgte digte eller litteraturprøver på én eller flere forfatteres arbejde. Da vi har oplevet, at vore artikler har en vis lokalhistorisk interesse, lå det lige for at lave nærværende antologi om jernbanerne til Grindsted i anledning af 100 året for åbningen byens første jernbane: Vejle – Vandel – Grindsted Jernbane. Vi havde allerede skrevet artikler om selve Grindsted station, statsbanestrækningen og Varde – Grindsted Jernbane i Lokomotivklubben KLK’s og siden 2010 Støtteforeningen KLK’s medlemsblad »Togfløjten«. Samtidig havde den ene af bogens forfattere fået fat i en række, hidtil, ukendte fotos fra Vandelbanen, som skulle bruges til en artikel i Togfløjten. Men under en af vore telefonsamtaler fødtes idéen om i stedet at samle artiklerne i en bog, som er blevet til denne antologi. De tidligere nævnte artikler er tilrettet og opdateret med ny information om indtrufne begivenheder siden deres oprindelige udgivelse i Togfløjten. Artiklerne om Troldhede – Kolding – Vejen Jernbane og Vandelbanen er nyskrevne. Vi vil gerne benytte lejligheden til at takke vore faste billedleverandører; Vigand Rasmussen, Svend Hovard, Hans Jørn Fredberg, Erik Schou Andersen, Steen Christensen og Holger B. D. Sørensen. Udover trofast at bidrage til vore artikler i Togfløjten har de også har vist deres store velvilje i forbindelse med dette projekt. Desuden har en række andre fotografer og arkiver leveret billeder og oplysninger til bogen. Det vil gå for vidt, at nævne dem alle her, de er behørigt krediteret i forbindelse med de relevante billeder. Samtidig skal der lyde en stor tak til Torben Plagborg og Thomas Tjørnehøj, som har læst grundig korrektur på antologiens artikler. Vi håber, at antologien bliver godt modtaget, da overskuddet går ubeskåret til Støtteforeningen KLK’s formål; at støtte Sydjyllands Veterantogs arbejde med at drive og vedligeholde den uvurderlige kulturarv, som veterantoget repræsenterer. Vi håber, du vil have glæde af bogen. Kolding og Kokkedal, september 2014
Martin Wilde og Ole L Nielsen |
|||||
Indhold:
Forord 3 De kørende skolepatruljer. Af Martin Wilde 18 Den skæve Bane. Af Ole L Nielsen 19 Veterantogs dødshyl gjaldede over Grindsted. Af Martin Wilde 34 Den første. Af Ole L Nielsen 35 Troldehedebanen – Danmarks længste privatbane. Af Martin Wilde og Ole L Nielsen 56 Når held og uheld er ude. Af Martin Wilde 80 En stille, beskeden vestjyde. Af Ole L Nielsen 81 Mellem Grindsted og Varde. Af Poul Andersen 99 Kort over jernbanerne omkring Grindsted 100
|
|||||
Læseprøver klik: |
|||||
Køb også: 47 års jernbanehistorie | |||||
|
|
||||
kr. 198 |
Dette er bogen om en dansk jernbaneklubs virke, fra Kolding Lokomotivklub blev stiftet i 1962 til Lokomotivklubben KLK med udgangen af 2009 opgav sin selvstændighed og blev en del af Danmarks Jernbanemuseum. I første halvdel af bogen gennemgås klubbens historie fra starten i Kolding over flytningen til Lunderskov og byggeriet af vognhal, en lagerhal og et værksted på remiseområdet til de seneste vognanskaffelser. I anden halvdel af bogen beskrives samtlige de mange lokomotiver og vogne, der gennem årene har været i klubbens besiddelse. Bogen indeholder også en komplet liste over udflugter og ture som KLK har arrangeret. Bogen er forsynet med et væld af billeder, der på bedste vis illustrerer klubbens historie. 47 års Jernbanehistorie er skrevet af journalist Martin Wilde, der blev medlem af KLK i 1979, var formand i perioden 1987 - 1990, i mange år har kørt som togfører på klubbens veterantog, og siden 2004 har fungeret som redaktør af klubbens blad, Togfløjten. |
||||
Bøgerne sendes med Postdanmark efter |
Køb og
bestilling: Bogen kan også bestilles ved Lokomotivklubben KLK.
Send en mail
til
bog@klk.dk
eller pr. post til
Med navn,
adresse. Betaling foregår enten ved girokort eller bankoverførsel, faktura vedlægges bogforsendelsen. Betal venligst ikke forud. |
||||
Tidligere udgivelser Kolding Sydbaner og Troldhedebanen | |||||
|
|||||
|
- om jernbanen i de
otte sogne |
- Danmarks længste
privatbane |
|||
è 47 års jernbanehistorie | è Troldhedebanen | ||||
|
|||||
Pressen skrev: Mage- og muskuløs jernbanebog...... Også selv om man ikke bor i de otte sogne syd for Kolding har denne bog indhold til mange timers nostalgi. Den er simpelthen prisen værd, for nu at sige det på jysk Vejle Amts Folkeblad |
KOLDING
SYDBANER 1911 - 1948 |
||||
- køb bogen hos "Felderbanen" - (klik
her) som har opkøbt restlageret. Kolding Sydbaner kan desudne købes på Danmarks Jernbanemuseum, og på Koldinghus Lokomotivklubben KLK følger succesen fra Troldhedebanebogen op med udgivelsen bogen om Kolding Sydbaner. Banen blev indviet i 1911, men allerede nedlagt igen i 1948. KLK har sin oprindelse i Kolding og ser det som en naturlig opgave at udgive denne bog. |
|||||
|
|
||||
Bogen er på 326 sider med stift bind og i A4 format, fyldt med mange spændende billeder, flere der ikke tidligere har været offentliggjort og en stor del i farver i farver. |
|||||
En bog fyldt med både jernbanehistorie og lokalhistorie. |
|||||
|
Svend Erik Brodersen, der er journalist, har gennem 5 år arbejdet på bogen. Det er blevet til en bog på 326 sider, med over 300 billeder (de fleste ikke tidligere offentliggjorte), originale sporplaner, køreplaner, tegninger af stationer, remiser, rullende materiel m.v. Hele banens historie er grundigt beskrevet lige fra begyndelsen, hvor man planlagde banerne som smalsporede, over forløbet i banernes levetid med de udfordringer de havde, og til den dramatiske lukning i 1948. |
||||
|
|||||
|
|||||
, |
|
, |
|||
|
|
|
|||
|
Lokomotivklubben KLK er stiftet i 1963 og har som formål at bevare historisk privatbanemateriel og søgt dette anvendt i et veterantog. Siden 1972 har Lokomotivklubben KLK kørt veterantog på danske jernbanestrækninger. Vi har især kørt imellem Vejle og Jelling og imellem Haderslev og Vojens. Fra 2010 har klubben besluttet at blive sammenlagt med DSB Museumstog, dette er sket for at være sikker på at kunne bevare materiellet og værkstedet og fortsætte med veterantogsdrift. Lokomotivklubben KLK fortsætter med de hidtil klubaktiviter, så som medlemsbladet Togfløjten, jernbanehistoriske møder, udflugter og diverse udgivelser, og som støtteforening for DSB Museumstog – Kolding afdlelingen. Lokomotivklubben KLK har flere lokomotiver, både damp og diesel lokomotiver. Fra Kolding Sydbaner har vi to personvogne og en godsvogn. Al arbejdskraft i klubben er frivilligt og ulønnet. Lokomotivklubben KLK har knap 300 medlemmer som alle modtager klubbens blad Togfløjten 4 gange årligt. |
||||
Køb også: 47 års jernbanehistorie og bogen om Troldhedebanen | |||||
UDSOLGT: Troldhedebanen En beskrivelse af Danmarks længste privatbane |
|||||
|
Har du ikke bogen om Troldhedbanen er chancen der nu. Du kan Bestille bogen sammen med bogen: Kolding Sydbaner og derved spare leveringsomkostningerne. | ||||
Bogen er skrevet af forfatterne Helge Kjerside, Finn og Steen Christensen, der alle har et stort lokalkendskab, og dermed er bogen en kilde til såvel lokalhistorie og jernbanehistorie. | |||||
|
|||||
|
|||||
UDSOLGT |
|||||
Støtteforeningen KLK bog@klk.dk |