SJVT se sjvt.dk
Materielfortegnelse ikke ajourført Til
forsiden
Fortegnelse af materiel tilknyttet afdelingen, det gamle Lokomotivklubben KLK. Beskrivelse af enkelte enheder nederst |
|||||||
|
Byggeår |
Byggested |
Til KLK |
|
Placering |
Længde | Klik for billede |
Damplokomotiver: |
|
|
|
|
|
|
|
DSB F 694 se nedenfor |
1920 |
Frichs |
1972 |
Ikke driftsklar |
Lunderskov |
9,1 |
|
DSB F 668 |
1923 |
Frichs |
1987 |
Ikke driftsklar |
Taulov |
9,1 |
|
DSB F 662 |
1949 |
Frichs |
1978 |
Solgt 2006 |
|
9,1 |
|
DSB/OHJ D 857 |
1909 |
Schwartzkopff |
1978 |
Ikke driftsklar |
Lunderskov |
15,2 |
|
1916 |
Winterthur |
1968 |
Under restaurering |
Lunderskov |
13,5 |
||
Diesellokomotiver: |
|
|
|
|
|
|
|
VNJ 11 |
1932 |
Frichs |
1978 |
Under revision |
Lunderskov |
8,8 |
|
HHJ DL 11 se nedenfor |
1952 |
Frichs |
1998 |
Driftsklar |
Lunderskov |
13,23 |
|
Rangertraktorer: |
|
|
|
|
|
|
|
FFJ M 1211 |
1933 |
Frichs |
1982 |
Driftsklar |
Lunderskov |
5,5 |
|
Personvogne: |
|
|
|
|
|
|
|
KS C 3 |
1911 |
Scandia |
1970 |
Driftsklar |
Lunderskov |
13,0 |
|
TKVJ C 21 |
1916 |
Scandia |
1968 |
Driftsklar |
Lunderskov |
13,0 |
|
HHJ C 25 |
1916 |
Scandia |
1976 |
Driftsklar |
Lunderskov |
13,0 |
|
HTJ C 24 |
1911 |
Scandia |
1971 |
Driftsklar |
Lunderskov |
13,0 |
|
FFJ C 72 |
1898 |
Scandia |
1987 |
Driftsklar |
Lunderskov |
10,5 |
|
OKMJ A 10 |
1914 |
Scandia |
1972 |
Under restaurering |
Lunderskov |
12,4 |
|
OMB C 16 |
1911 |
Arlöf |
1972 |
Driftsklar |
Lunderskov |
13,0 |
|
DSB 699/TKVJ C 26 |
1916 |
Scandia |
1986 |
Ikke driftsklar |
Lunderskov |
13,0 |
|
RGGJ C 3 |
1911 |
Scandia |
1977 |
Driftsklar |
Lunderskov |
11,4 |
|
FFJ C 76 (vognkasse) |
1900 |
Scandia |
1997 |
Ikke driftsklar |
Lunderskov |
10,5 |
|
Beskrivelse af visse vogne klik her | |||||||
Post -og rejsegodsvogne: |
|
|
|
|
|
|
|
TKVJ Ec 91 |
1920 |
Scandia |
1966 |
Ikke driftsklar |
Lunderskov |
12,7 |
|
TKVJ D 62 |
1916 |
Scandia |
1982 |
Ikke driftsklar |
Lunderskov |
13,0 |
|
Godsvogne, lukkede: |
|
|
|
|
|
|
|
DSB Ib 18 915 |
1919 |
Scandia |
1994 |
Driftsklar |
Lunderskov |
8,1 |
|
HBS H 26 |
1928 |
Scandia |
1993 |
Driftsklar |
Lunderskov |
8,1 |
|
ATHJ Q 114 | 1904 | Arlöf | 1998 | Dríftsklar | Lunderskov | 7,7 | |
DSB Gs 120 1 226 |
1954 |
Scandia |
1979 |
Ikke driftsklar, lagervogn |
Lunderskov |
10,5 |
|
DSB Gs 41 180 |
1960 |
Scandia |
1998 |
Ikke driftsklar, lagervogn |
Lunderskov |
10,5 |
|
DSB G 40 224 |
1954 |
Scandia |
1998 |
Ikke driftsklar, lagervogn |
Lunderskov |
10,5 |
|
DSB Hd 38 071 |
1942 |
Scandia |
1977 |
Ikke driftsklar, lagervogn |
Lunderskov |
9,2 |
|
KS Q 3 |
1911 |
Scandia |
1970 |
Ikke driftsklar, lagervogn |
Taulov |
8,1 |
|
SVJ H 45 | 1927 | Scandia | 1993 |
Bænkevogn Ikke driftsklar, lagervogn |
Lunderskov | 8,3 | |
Godsvogne, åbne: |
|
|
|
|
|
|
|
DSB Pb 11 245 |
1943 |
Scandia |
1977 |
Driftsklar |
Lunderskov |
9,2 |
|
DSB Pb 11 536 |
1950 |
Scandia |
1981 |
solgt 2006 |
|
9,2 |
|
DSB Pur 9897/TKVJ PE1470 |
1919 |
Harkort |
1968 |
Ikke driftsklar, lagervogn |
Lunderskov |
7,3 |
|
SB T 410 |
1924 |
Scandia |
1997 |
Ikke driftsklar |
Lunderskov |
8,8 |
|
KS P /OHJ Pa 488 | 1911 | Scandi | 1979 | under restaurering | Lunderskov | 9,0 |
Damplokomotiv |
Diesellokomotiv |
||
|
|||
Bygget af Frichs DK Tjenestevægt 37 tonKul 1,5 ton Vand 3,5m2 Længde o pufferne 9,17 m |
Byggeår 1920 Kedeltryk 12 atm Cylindre 406 x 560 mm Max hastighed 50 km/t Drivhjulsdiam 1,252 m |
Bygget af Frichs DK Tjenestevægt 62 tonMotor 2 x 250 hk Brændstof Diesel Drivhjulsdiameter 960 mm Transmission Dieselelektrisk |
Byggeår 1952 Længde over pufferne13,23 mMotorvolumen2 x 42 liter Cylinderantal2 x 6 Max hastighed 75 km/t |
F 694 blev leveret fra lokomotivfabrikken Frichs i Århus i 1920, som byggenummer 20, og blev herefter anvendt på en række østjyske stationer indtil 1961. Efter en kort periode som hensat lokomotiv, blev den sat i stand, og anvendt som togforvarmningskedel. I 1972 overtog Lokomotivklubben KLK lokomotivet og satte det i stand. Siden har F 694 fremført klubbens dampveterantog, og har i den forbindelse kørt i bl.a. Vejle, Haderslev, Kolding, Fredericia, Middelfart, Odense, Flensborg, Give, Herning, Esbjerg, Tønder, Åbenrå, Sønderborg. F- maskinerne klarede størstedelen af DSB’s rangering indtil begyndelsen af 60’erne. Desuden anvendtes F-maskinerne også til lokalgodstog, og enkelte steder, på mindre sidebaner, desuden som person- og godstog. Lokomotivet kører lige så godt forlæns som baglæns. De første F-maskiner kom til Statsbanerne i 1898, indtil 1921 i 105 eksemplarer. Efter 2. verdenskrig i 1949-50 blev der bygget yderligere 15 lokomotiver. Alle efter samme tegninger
|
HHJ DL 11
blev i 1952 leveret fra Frichs til Hads-Ning Herreders Jernbane,
Odderbanen. Ved leveringen i 1952 var lokomotivet malet brunt, og det hed HHJ M 3. I 1969 blev det omlitreret til HHJ DL 11, og kort efter blev det malet rødt. Den farve beholdt lokomotivet til ind i 1980'erne, hvor det fik den nuværende orange farve. Efter 2. verdenskrig var det meste af de danske jernbaners materiel meget nedslidt. Der var hårdt brug for nyt jernbanemateriel, hvorfor lokomotivkonstruktør William Bay, der var ansat hos lokomotivfabrikken Frichs i Århus, udviklede to diesellokomotivtyper specielt til privatbanerne. HHJ DL 11 er af den store type, der populært blev kaldt "marcipanbrød" på grund af deres karakteristiske form. I 1949 blev tegningerne godkendt, og af den store type blev der bygget en serie på ni lokomotiver, som i 1952 blev leveret til forskellige danske privatbaner. Lokomotiverne var af en god kvalitet, og alle ni "marcipanbrød" eksisterer i dag, de fleste ved landets veteranbaner.
|
||
Uddrag af et ældre hæfte med beskrivelse at passagervognene klik her | |||