SJVT  se sjvt.dk  Materielfortegnelse ikke ajourført                                                 Til forsiden

Fortegnelse af materiel tilknyttet afdelingen, det gamle Lokomotivklubben KLK.     
Beskrivelse af enkelte enheder nederst                                                  

 

Byggeår

Byggested

Til KLK

 

Placering

Længde  Klik for billede

Damplokomotiver:

 

 

 

 

 

 

 

DSB F 694 se nedenfor

1920

Frichs

1972

Ikke driftsklar

Lunderskov

9,1

Damplokomotiv DSB F 694 til KLK i 1972

DSB F 668

1923

Frichs

1987

Ikke driftsklar

Taulov

9,1

F 668 damplokomotiv til KLK i 1987

DSB F 662

1949

Frichs

1978

Solgt 2006

 

9,1

 

DSB/OHJ D 857

1909

Schwartzkopff

1978

Ikke driftsklar

Lunderskov

15,2

Damplokomotiv DSB / OHJ D 857 til KLK i 1978

TKVJ nr. 12 klik for egen side

1916

Winterthur

1968

Under restaurering

Lunderskov

13,5

Damplokomotiv TKVJ 12 til KL i 1968 (Troldhede Kolding Vejen Jernbane)

Diesellokomotiver:

 

 

 

 

 

 

 

VNJ 11

1932

Frichs

1978

Under revision

Lunderskov

8,8

VNJ 11 "Frichs firkant" til KLK i 1978

HHJ DL 11 se nedenfor

1952

Frichs

1998

Driftsklar

Lunderskov

13,23

HHJ dl 11 "Marcipanbrød" Frichs til KLK i 1998

Rangertraktorer:

 

 

 

 

 

 

 

FFJ M 1211

1933

Frichs

1982

Driftsklar

Lunderskov

5,5

FFJ M 1211 rangertraktor fra Frichs til KLK i 1982

Personvogne:

 

 

 

 

 

 

 

KS C 3

1911

Scandia

1970

Driftsklar

Lunderskov

13,0

KS C3 Veterantogets kiosk- og barvogn  KLK

TKVJ C 21

1916

Scandia

1968

Driftsklar

Lunderskov

13,0

TKVJ C 21

HHJ C 25

1916

Scandia

1976

Driftsklar

Lunderskov

13,0

HHJ C25   Tidligere KRB A1 - Lokomotivklubben KLK

HTJ C 24

1911

Scandia

1971

Driftsklar

Lunderskov

13,0

HTJ C24 tidligere KS C2  KLK

FFJ C 72

1898

Scandia

1987

Driftsklar

Lunderskov

10,5

OKMJ A 10

1914

Scandia

1972

Under restaurering

Lunderskov

12,4

OMB C 16

1911

Arlöf

1972

Driftsklar

Lunderskov

13,0

DSB 699/TKVJ C 26

1916

Scandia

1986

Ikke driftsklar

Lunderskov

13,0

RGGJ C 3

1911

Scandia

1977

Driftsklar

Lunderskov

11,4

RGGJ C3 fra 1911 til KLK i 1977

FFJ C 76 (vognkasse)

1900

Scandia

1997

Ikke driftsklar

Lunderskov

10,5

  Beskrivelse af visse vogne klik her        

Post -og rejsegodsvogne:

 

 

 

 

 

 

 

TKVJ Ec 91

1920

Scandia

1966

Ikke driftsklar

Lunderskov

12,7

 

TKVJ D 62

1916

Scandia

1982

Ikke driftsklar

Lunderskov

13,0

Post- og personvogn TKVJ D 62 Lokomotivklubben KLK
               

Godsvogne, lukkede:

 

 

 

 

 

 

 

DSB Ib 18 915

1919

Scandia

1994

Driftsklar

Lunderskov

8,1

HBS H 26

1928

Scandia

1993

Driftsklar

Lunderskov

8,1

ATHJ Q 114 1904 Arlöf 1998 Dríftsklar Lunderskov 7,7

DSB Gs 120 1 226

1954

Scandia

1979

Ikke driftsklar, lagervogn

Lunderskov

10,5

 

DSB Gs 41 180

1960

Scandia

1998

Ikke driftsklar, lagervogn

Lunderskov

10,5

 

DSB G 40 224

1954

Scandia

1998

Ikke driftsklar, lagervogn

Lunderskov

10,5

 

DSB Hd 38 071

1942

Scandia

1977

Ikke driftsklar, lagervogn

Lunderskov

9,2

 

KS Q 3

1911

Scandia

1970

Ikke driftsklar, lagervogn

Taulov

8,1

SVJ H 45 1927 Scandia 1993 Bænkevogn
Ikke driftsklar, lagervogn
Lunderskov 8,3

Godsvogne, åbne:

 

 

 

 

 

 

 

DSB Pb 11 245

1943

Scandia

1977

Driftsklar

Lunderskov

9,2

DSB Pb 11 536

1950

Scandia

1981

solgt 2006

 

9,2

 

DSB Pur 9897/TKVJ PE1470

1919

Harkort

1968

Ikke driftsklar, lagervogn

Lunderskov

7,3

 

SB T 410

1924

Scandia

1997

Ikke driftsklar

Lunderskov

8,8

KS P  /OHJ Pa 488 1911 Scandi 1979 under restaurering Lunderskov 9,0  

Til forsiden

Damplokomotiv
DSB F694

Diesellokomotiv
HHJ DL 11

Klik for større tegning

Bygget af Frichs DK

Tjenestevægt  37 ton

Kul  1,5 ton

Vand  3,5m2

Længde o pufferne 9,17 m

Byggeår 1920

Kedeltryk 12 atm

Cylindre 406 x 560 mm

Max hastighed 50 km/t

Drivhjulsdiam 1,252 m

Bygget af Frichs DK

Tjenestevægt 62 ton

Motor 2 x 250 hk

Brændstof Diesel

Drivhjulsdiameter 960 mm

Transmission Dieselelektrisk

Byggeår 1952

Længde over pufferne13,23 m

Motorvolumen2 x 42 liter

Cylinderantal2 x 6

Max hastighed 75 km/t

F 694 blev leveret fra lokomotivfabrikken Frichs i Århus i 1920, som byggenummer 20, og blev herefter anvendt på en række østjyske stationer indtil 1961. Efter en kort periode som hensat lokomotiv, blev den sat i stand, og anvendt som togforvarmningskedel.

I 1972 overtog Lokomotivklubben KLK lokomotivet og satte det i stand. Siden har F 694 fremført klubbens dampveterantog, og har i den forbindelse kørt i bl.a. Vejle, Haderslev, Kolding, Fredericia, Middelfart, Odense, Flensborg, Give, Herning, Esbjerg, Tønder, Åbenrå, Sønderborg.

F- maskinerne klarede størstedelen af DSB’s rangering indtil begyndelsen af 60’erne. Desuden anvendtes F-maskinerne også til lokalgodstog, og enkelte steder, på mindre sidebaner, desuden som person- og godstog. Lokomotivet kører lige så godt forlæns som baglæns.

De første F-maskiner kom til Statsbanerne i 1898, indtil 1921 i 105 eksemplarer. Efter 2. verdenskrig i 1949-50 blev der bygget yderligere 15 lokomotiver. Alle efter samme tegninger

 

HHJ DL 11 blev i 1952 leveret fra Frichs til Hads-Ning Herreders Jernbane, Odderbanen.
Lokomotivet blev i 1998 købt af Lokomotivklubben KLK som supplement til klubbens andet diesellokomotiv, VNJ 11 fra 1932. Siden har DL 11 kørt klubbens dieselveterantog og materieltransporter med klubbens vogne og damplokomotiv.

Ved leveringen i 1952 var lokomotivet malet brunt, og det hed HHJ M 3. I 1969 blev det omlitreret til HHJ DL 11, og kort efter blev det malet rødt. Den farve beholdt lokomotivet til ind i 1980'erne, hvor det fik den nuværende orange farve.

Efter 2. verdenskrig var det meste af de danske jernbaners materiel meget nedslidt. Der var hårdt brug for nyt jernbanemateriel, hvorfor lokomotivkonstruktør William Bay, der var ansat hos lokomotivfabrikken Frichs i Århus, udviklede to diesellokomotivtyper specielt til privatbanerne. HHJ DL 11 er af den store type, der populært blev kaldt "marcipanbrød" på grund af deres karakteristiske form. I 1949 blev tegningerne godkendt, og af den store type blev der bygget en serie på ni lokomotiver, som i 1952 blev leveret til forskellige danske privatbaner. Lokomotiverne var af en god kvalitet, og alle ni "marcipanbrød" eksisterer i dag, de fleste ved landets veteranbaner.

 

Uddrag af et ældre hæfte med beskrivelse at passagervognene                         klik her  

Til forsiden

Til forsiden