|
||||
Til forsiden | TRÆKKRAFT | Til forsiden | ||
Litra S |
||||
Lokomotivet der trækker søndagstogene i Grejsdalen er damplokomotiv S 736. Litra S er bygget i perioden fra 1924 til 1928, specielt til Kystbanen og Nordbanen ved København. Efterhånden som blev elektricificeret blev de ledige S-maskiner sat ind på strækningerne til Korsør, Gedser og Kalundborg.
S maskinen har aldrig kørt i fast rute i Jylland. Der er dog
fotograferet en S'er på Vejle banegård i 1927, sandsynligvis på vej
fra fabrikken i Aarhus til Sjælland. |
S 725 fotograferet i Vejle i 1927 |
|||
Lokomotivet er et såkaldt "tenderlokomotiv" dvs. at det ikke medbringer "kulvogn", til vand og kul, det er på lokomotivet, vandet i de store vandkasser på siden. Da der ikke er tender kører lokomotivet lige godt forlæns som baglæns, og skal således ikke vendes ved endestationer, hvilket sparer tid i den tætte toggang omkring København. Litra F, der hidtil har kørt Vejle Jelling og på Haderslevbanen, er også et tenderlokomotiv. |
F 441 |
|||
Det er et stort lokomotiv der trækker veterantoget, det har en større tilladt hastighed end Litra F, det medtager mere kul og vand, og har dermed en større rækkevidde, inden der skal lempes kul og påfyldes vand. Dette er en af årsagerne til at veterantoget kan medtage passagerer på strækningen fra Kolding over Fredericia til Vejle. |
||||
Litra S 736 |
Hjulstillingen for litra S 1C2t (en forløber, tre drivhjul og to bagløbere) |
|||
|
Bygget: 1928 af Frichs | Antal bygget: 20 stk | Længde: 14.86 m | |
|
Drivhjul:1,73 m | Vægt tom: 77,8 tons | Tjenestevægt 98.6 t | |
|
Kul: 4 tons | Vand 10 m3 | Hastighed 90 km/h | |
|
S 736 ranger i
S 736 med veterantog |
|||
Litra S har store røgplader, og sammen med vandkasserne på siden gør det at lokomotivet ser meget meget bastant ud. Lokomotivet er ikke født med røgpladerne, se billedet fra 1927, de blev monteret i 1935-39. Røg og damp slog simpelthen ned og forhindrede lokomotivførerens udsyn når lokomotivet kørte i tunnellen nord for hovedbanegården, dette blev forebygget med røgpladerne. S 736 kørte ved DSB indtil 1963, hvor den blev hensat. Efter en omfattende restaurering hos DSB Museumstog i Roskilde blev 736 atter sat i drift, og er eneste S maskine i drift. Hos Nordsjællands Veterantog er de i øjeblikket i gang med at restaurere S 740. |
||||
S 736 skriver sig ind i Danmarkshistorien ved at være det første lokomotiv der under anden verdenskrig blev saboteret. Det skete på Kystbanen ved Espergærde den 6. november 1942. Sporet var saboteret, toget afsporedes og væltede, med materiel skade til følge, Ingen personer kom alvorligt til skade. |
S 736 kan opleves
samt på Haderslevbanen lørdagene d. 28/7 og 11/8 |
|||
S 736 ankom
d.8. juli 2012 til Lunderskov |
TV2-Syd var
med ved ankomsten. Se indslag - klik her |
|||
|
||||
|
||||
Til sammenligning: |
||||
Litra F 694 Lokomotivets data: |
Hjulstillingen 0C0t (tre drivhjul) Antal bygget: 125 stk Lokomotivets data: |
|||
|
Bygget: 1920 af Frichs | Antal bygget: 125 | Længde: 9,17 m | |
|
Drivhjul:1,25 m | Vægt tom: 30,5 tons | Tjenestevægt 37 tons | |
|
Kul: 1,5 tons | Vand 3,5 m3 | Hastighed 50 km/h | |
De første
F-maskiner blev bygget i 1898, ode sidste efter 2. verdenskrig i 1949-50. Alle efter samme tegninger
|
Kilder:
Bay, Danmarks Damplokomotiver |
|||
|
||||
Diesellokomotiv HHJ DL 11 |
||||
|
Bygget af Frichs DK Tjenestevægt 62 tonMotor 2 x 250 hk Brændstof Diesel Drivhjulsdiameter 960 mm Transmission Dieselelektrisk |
Bygget 1952 Længde 13,25 m Motorvolumen 2x 42 liter Cylinderantal 2x 6 Max hastighed 75 km/t |
||
|
HHJ DL 11 blev i 1952 leveret fra Frichs
til Hads-Ning Herreders Jernbane, Odderbanen. Ved leveringen i 1952 var lokomotivet malet brunt, og det hed HHJ M 3. I 1969 blev det omlitreret til HHJ DL 11, og kort efter blev det malet rødt. Den farve beholdt lokomotivet til ind i 1980'erne, hvor det fik den nuværende orange farve. |
|||
Efter 2. verdenskrig var det meste af de danske jernbaners materiel meget nedslidt. Der var hårdt brug for nyt jernbanemateriel, hvorfor lokomotivkonstruktør William Bay, der var ansat hos lokomotivfabrikken Frichs i Århus, udviklede to diesellokomotivtyper specielt til privatbanerne. HHJ DL 11 er af den store type, der populært blev kaldt "marcipanbrød" på grund af deres karakteristiske form. I 1949 blev tegningerne godkendt, og af den store type blev der bygget en serie på ni lokomotiver, som i 1952 blev leveret til forskellige danske privatbaner. Lokomotiverne var af en god kvalitet, og alle ni "marcipanbrød" eksisterer i dag, de fleste ved landets veteranbaner. |
||||
|
||||
|
HHJ Dl11 kører lørdagstoget i Grejsdalen og på Haderslevbanen | |||
|
||||
|
||||
|
||||
|
||||
Støtteforeningen KLK for DSB Museumstog Syd, klk@klk.dk |