Til forsiden   TRÆKKRAFT   Til forsiden
         

Litra S

       

Lokomotivet der trækker søndagstogene i Grejsdalen er damplokomotiv S 736.

Litra S er bygget i perioden fra 1924 til 1928, specielt til Kystbanen og Nordbanen ved København. Efterhånden som blev elektricificeret blev de ledige S-maskiner sat ind på strækningerne til Korsør, Gedser og Kalundborg.

S maskinen har aldrig kørt i fast rute i Jylland. Der er dog fotograferet en S'er på Vejle banegård i 1927, sandsynligvis på vej fra fabrikken i Aarhus til Sjælland.
Der blev bygget i alt 20 S-lokomotiver, de første to i Berlin, resten hos Frichs i Aarhus de er litreret S 721 -740

Foto: Louis Niels Ludvigsen, arkiv; Vejle Stadsarkiv

 

 

 

 

 

 

 

S 725 fotograferet i Vejle i 1927

S 736 i Odense Foto: arkiv  klk.dk/ H Cordtz

Lokomotivet er et såkaldt "tenderlokomotiv" dvs. at det ikke medbringer "kulvogn", til vand og kul, det er på lokomotivet, vandet i de store vandkasser på siden. Da der ikke er tender kører lokomotivet lige godt forlæns som baglæns, og skal således ikke vendes ved endestationer, hvilket sparer tid i den tætte toggang omkring København.

Litra F, der hidtil har kørt Vejle Jelling og på Haderslevbanen, er også et tenderlokomotiv.

F 441 med veterantog på Haderslevbanen Foto: klk.dk/H Cordtz

F 441
er også et tenderlokomotiv

 

Det er et stort lokomotiv der trækker veterantoget, det har en større tilladt hastighed end Litra F, det medtager mere kul og vand, og har dermed en større rækkevidde, inden der skal lempes kul og påfyldes vand. Dette er en af årsagerne til at veterantoget kan medtage passagerer på strækningen fra Kolding over Fredericia til Vejle.

Foto: M Moller/klk.dk

Litra S 736
Lokomotivets data:

Hjulstillingen for litra S 1C2t  (en forløber, tre drivhjul og to bagløbere) 

 

Bygget: 1928 af Frichs Antal bygget: 20 stk Længde: 14.86 m

 

Drivhjul:1,73 m Vægt tom: 77,8 tons Tjenestevægt 98.6 t

 

Kul: 4 tons Vand 10 m3 Hastighed 90 km/h

 

Damplokomotiv S 736 Foto arkiv klk.dk/ H Cordtz

 

 

 

 

 

 

S 736 ranger i
Nyborg 2008

 

 

S 736 med veterantog
på Sjælland

         

Litra S har store røgplader, og sammen med vandkasserne på siden gør det at lokomotivet ser meget meget bastant ud. Lokomotivet er ikke født med røgpladerne, se billedet fra 1927, de blev monteret i 1935-39. Røg og damp slog simpelthen ned og forhindrede lokomotivførerens udsyn når lokomotivet kørte i tunnellen nord for hovedbanegården, dette blev forebygget med røgpladerne.

S 736 kørte ved DSB indtil 1963, hvor den blev hensat. Efter en omfattende restaurering hos DSB Museumstog i Roskilde blev 736 atter sat i drift, og er eneste S maskine i drift. Hos Nordsjællands Veterantog er de i øjeblikket i gang med at restaurere S 740.

 

Damplokomotiv S 736 Foto arkiv klk.dk/ H Cordtz

  Damplokomotiv S746 Foto M Moller/arkiv KLK.dk
         

Foto: (c) Nationalmuseet Tog afsporet ved Espergærde på Sjælland efter sabotagen natten mellem d. 6. og 7. november 1942. Sabotagen blev udført af en nordsjællandsk gruppe i tilknytning til BOPA

S 736 skriver sig ind i Danmarkshistorien ved at være det første lokomotiv der under anden verdenskrig blev saboteret. Det skete på Kystbanen ved Espergærde den 6. november 1942. Sporet var saboteret, toget afsporedes og væltede, med materiel skade til følge, Ingen personer kom alvorligt til skade.  

S 736 kan opleves
på strækningen Kolding, Fredericia Børkop Vejle
og Vejle Jelling  søndage 22/7 - 12/8

samt på Haderslevbanen lørdagene d. 28/7 og 11/8

         
   

S 736 i Lunderskov 8. juli 2012 - foto: klk.dk/cordtz

S 736 ankom
d.8. juli 2012
til Lunderskov
S 736 i Lunderskov 8. juli 2012 - foto: klk.dk/cordtz TV2-Syd var med ved ankomsten.
Se indslag - klik her
S 736 i Lunderskov 8. juli 2012 - foto: klk.dk/cordtz

 

       

 

       

Til sammenligning:

      Damplokomotiv F 694 med veterantog i Vejle Foto: klk.dk

Litra F 694

Lokomotivets data:

Hjulstillingen 0C0t  (tre drivhjul)  Antal bygget: 125 stk

Lokomotivets data:

 

Bygget: 1920 af Frichs Antal bygget: 125 Længde: 9,17 m

 

Drivhjul:1,25 m Vægt tom: 30,5 tons Tjenestevægt 37 tons

 

Kul: 1,5 tons Vand 3,5 m3 Hastighed 50 km/h

De første F-maskiner blev bygget i 1898, ode sidste efter 2. verdenskrig i 1949-50.  Alle efter samme tegninger
Se mere klik her

 

Kilder:

Bay, Danmarks Damplokomotiver
museumstog.dk  jernbanen.dk

 

       

Diesellokomotiv  HHJ DL 11

     

Bygget af Frichs DK

Tjenestevægt 62 ton

Motor 2 x 250 hk

Brændstof Diesel

Drivhjulsdiameter 960 mm

Transmission Dieselelektrisk

Bygget 1952

Længde 13,25 m

Motorvolumen 2x 42 liter

Cylinderantal 2x 6

Max hastighed 75 km/t

HHJ DL 11 blev i 1952 leveret fra Frichs til Hads-Ning Herreders Jernbane, Odderbanen.
Lokomotivet blev i 1998 købt af Lokomotivklubben KLK som supplement til klubbens andet diesellokomotiv, VNJ 11 fra 1932. Siden har DL 11 kørt klubbens dieselveterantog og materieltransporter med klubbens vogne og damplokomotiv.

Ved leveringen i 1952 var lokomotivet malet brunt, og det hed HHJ M 3. I 1969 blev det omlitreret til HHJ DL 11, og kort efter blev det malet rødt. Den farve beholdt lokomotivet til ind i 1980'erne, hvor det fik den nuværende orange farve.

HHJ Dl11, DSB Museumstog Syd, i Kolding april 2012 (foto: klk.dk - Holger Cordtz)

Efter 2. verdenskrig var det meste af de danske jernbaners materiel meget nedslidt. Der var hårdt brug for nyt jernbanemateriel, hvorfor lokomotivkonstruktør William Bay, der var ansat hos lokomotivfabrikken Frichs i Århus, udviklede to diesellokomotivtyper specielt til privatbanerne. HHJ DL 11 er af den store type, der populært blev kaldt "marcipanbrød" på grund af deres karakteristiske form. I 1949 blev tegningerne godkendt, og af den store type blev der bygget en serie på ni lokomotiver, som i 1952 blev leveret til forskellige danske privatbaner. Lokomotiverne var af en god kvalitet, og alle ni "marcipanbrød" eksisterer i dag, de fleste ved landets veteranbaner.

 

       

 

      HHJ Dl11 kører lørdagstoget i Grejsdalen og på Haderslevbanen

 

       

 

       

 

       

 

       
       

www.klk.dk

Støtteforeningen KLK for DSB Museumstog Syd,  klk@klk.dk

www.klk.dk